FNF-Helsenett er et kommunikasjonsverktøy og sørger for en smidig og effektiv kommunikasjon rundt helsespørsmål fra forsikringsbransjen til fastlegene. Digitaliseringen av denne kommunikasjonen gir raskere og sikrere svar fra fastlegene, samtidig som kravene til personvern og informasjonssikkerhet er ivaretatt.
FNF-Helsenett-løsningen brukes av forsikringsselskapene til følgende formål:
- Sende legeforespørsler vedrørende skade/oppgjør og nytegning av forsikringer samt uførepensjon
- Ta imot svar fra fastlegene og videresende til selskap
- Håndtere transport- og applikasjonskvitteringer vedrørende kommunikasjonen
FNF-Helsenett driftes av Finans Norge Forsikringsdrift (FNF), og FNF er organisert som databehandler for personopplysningene. Behandlingsansvarlig er forsikringsselskapene, og databehandleravtale foreligger. Løsningen er designet og godkjent som en ASP-løsning av Norsk Helsenett hvor informasjon skal håndteres i tråd med gjeldende lover og regler.
De personopplysninger som behandles er navn, personnummer og helseopplysninger.
Løsningen innehar et høyt nivå av IT-sikkerhet, samt at sletterutiner er på plass. Personopplysninger blir automatisk slettet etter maksimalt 96 timer, og navn og personnummer lagres inntil 70 dager for å kunne gjennomføre automatisk purring på manglende svar.
Innsynsbegjæringer må rettes til det aktuelle forsikringsselskap som er behandlingsansvarlig for personopplysningen.
For spørsmål eller nærmere informasjon, kontakt vårt personvernombud personvern@finansnorge.no.