Vedtekter
Fastsatt i stiftelsesmøte 21. desember 2012, endret på årsmøte 18. mai 2015, endret på årsmøte 29. april 2016, endret på ekstraordinært årsmøte 10. februar 2017, endret på årsmøte 28. april 2017, endret på årsmøte 23.april 2018, endret på årsmøte 21. juni 2019, endret på årsmøte 21.juni 2021, endret på årsmøte 08.06.2022, endret på årsmøte 05.06.2023, sist endret på årsmøte 25.06.2024.
§ 1. Organisasjonens navn
Organisasjonens navn er Finans Norge Forsikringsdrift.
§ 2. Formål og virksomhet
Finans Norge Forsikringsdrift er en medlemsorganisasjon for skade-, pensjon- og
livsforsikringsselskaper som utøver virksomhet i Norge. I tillegg kan organisasjonen tilby tilgang til sine systemer og tjenester for øvrige virksomheter som f.eks. kommuner/statlige organer der dette anses hensiktsmessig eller det blir pålagt.
Organisasjonen har til formål å ivareta drift av oppgaver og aktiviteter som
medlemsbedriftene anser det er formålstjenlig å utføre i fellesskap, innenfor rammene av blant annet konkurranselovgivningen.
Finans Norge Forsikringsdrift er en egen selvstendig juridisk enhet, som også leverer administrative tjenester til rettssubjektene Norsk Pensjon AS, Pensjonskontoregisteret AS, Norsk Naturskadepool, Trafikkforsikringsforeningen, Panthavergarantipoolen, Yrkesskadeforsikringsforeningen og Yrkesskadeforsikringspoolen for avslåtte risiki.
Finans Norge Forsikringsdrift består av en rekke funksjons- og aktivitetsområder som det er redegjort for i Regler for fastsettelse av kontingent, systemtilganger og prosjektdeltakelse i Finans Norge Forsikringsdrift
§ 3 Medlemskap
Medlemskap i Finans Norge Forsikringsdrift kan innehas av skade-, pensjons- og
livsforsikringsselskaper som utøver virksomhet i Norge, og som har medlemskap i Finans Norge. Tilknytning til organisasjonens aktiviteter er i henhold til Regler for fastsettelse av kontingent, systemtilganger og prosjektdeltakelse i Finans Norge Forsikringsdrift.
For virksomheter som ikke omfattes av ovennevnte punkt kreves det ikke medlemskap i
Finans Norge Forsikringsdrift eller Finans Norge for å få tilgang til systemer og tjenester.
Utmeldelse av Finans Norge Forsikringsdrift må skje ved utgangen av et kalenderår, og med minst 3 måneders skriftlig varsel.
§ 4 Årsmøte
Øverste organ for Finans Norge Forsikringsdrift er årsmøtet, som består av
medlemsbedriftene. På årsmøtet deltar en representant for hvert medlem, som er
administrerende direktør eller som opptrer i henhold til prokura eller etter fullmakt.
Årsmøtet avholdes normalt en gang i året innen utløpet av juni måned.
Ekstraordinært årsmøte avholdes når 3 eller flere av styremedlemmene, eller 2/3 deler av medlemsbedriftene krever det.
Innkalling til årsmøtet skjer i henhold til lister over medlemsbedriftene, og skal sendes ut senest 14 dager før fastsatt møtedato. Saksliste sendes samtidig med innkallingen.
§ 5 Styret
Styret for Finans Norge Forsikringsdrift velges av årsmøtet. Styret består av sju medlemmer. Styremedlemmer kan velges for ett eller to år av gangen, normal valgperiode er to år av gangen (*). Det kan ikke oppnevnes flere fra samme medlemsbedrift.
Fem medlemmer i styret velges med bakgrunn i forslag fra Bransjestyre risiko og skade i Finans Norge. Bransjestyret fungerer som valgkomite fra dette bransjeområdet.
Ett medlem i styret velges med bakgrunn i forslag fra Bransjestyre liv og pensjon i Finans Norge. Bransjestyret fungerer som valgkomite fra dette bransjeområdet.
Ett medlem i styret oppnevnes fra administrasjonen i Finans Norge.
Styrets leder og nestleder oppnevnes av årsmøtet (**). Normal valgperiode for styrets leder og nestleder er to år, oppad begrenset til fire år.
Et styremedlem trer ut av styret hvis vedkommende ikke lenger er ansatt i den
medlemsbedrift han er valgt fra, eller i Finans Norge. Valgkomiteen for bransjeområdet foreslår ny representant for gjenværende funksjonstid. Dersom vedkommende som slutter er ansatt i Finans Norge, oppnevnes nytt medlem fra administrasjonen i Finans Norge for gjenværende funksjonstid. Årsmøtet skal ved første anledning velge ny representant.
Et styremedlem trer ut av styret hvis medlemsselskapet vedkommende representerer ikke lenger er medlem. Valgkomité for bransjeområdet foreslår nytt styremedlem fra annen medlemsbedrift. Styret kaller så snart som mulig inn til ekstraordinært årsmøte for valg av nytt styremedlem.
Dersom det er leder eller nestleder som fratrer, skal årsmøtet ved første anledning
oppnevne ny leder eller nestleder blant styrets medlemmer.
Dersom et styremedlem har et lengre fravær, kan styremedlemmet sende en stedfortreder.
Stedfortreder må fremlegge en skriftlig fullmakt fra selskapet vedkommende representerer.
Stedfortreder har talerett, men ikke stemmerett. Ved neste ordinære årsmøte velges nytt
styremedlem i tråd med vedtektsfestet praksis.
Styret er beslutningsdyktig når minst fire av sju styremedlemmer er til stede eller deltar via
telefon/video. Styrets beslutninger treffes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet gjelder
det som møtelederen har stemt for.
Styret leder virksomheten, og fastsetter mål og strategier for denne. Ansvarsområdet til
styret er nedfelt i en egen instruks, som vedtas av årsmøtet.
Daglig leder av virksomheten ansettes av styret. Ansvarsområdet til daglig leder er nedfelt i
en egen stillingsinstruks.
Styret fastsetter mandat for, og oppnevner representanter til fagutvalg, prosjektstyrer og
arbeidsgrupper som er nødvendig for å ivareta driften av organisasjonens aktiviteter.
Styret skal årlig avgi en beretning som redegjør for virksomheten.
(*) Endringen av valgperiode trer i kraft fra og med valg ved ordinært årsmøte i 2024.
(**) Endring vedr. at årsmøtet velger nestleder trer i kraft fra og med ordinært årsmøte i 2025.
§ 6 Avstemningsregler
Ved avstemning på årsmøtet har hvert møtende medlem en stemme hver. I tillegg fordeles ekstra stemmer proporsjonalt etter premievolum slik at det totalt blir 100 stemmer.
For selskapene benyttes «bestandspremie i alt» for landbasert skadeforsikring og forfalt premie «risikodelen»; (individuell kapital -død og uførekapital, individuell uførepensjon og gruppeliv), pr. 31.12 foregående år.
For gyldig beslutning kreves det tilslutning fra minst halvparten av de som avgir stemmer, og fra minst 2/3 av den samlede avgitte stemmevekt.
I saker om vedtektsendringer gjelder avstemningsreglene i punkt 9. Ved avstemning i styret har hvert styremedlem en stemme med lik vekt. Avgjørelsene treffes med alminnelig flertall.Ved stemmelikevekt gjør møteleders stemme utslaget.
§ 7 Økonomi
Budsjettet for Finans Norge Forsikringsdrift vedtas av styret, og legges frem til orientering i påfølgende årsmøte.
Det legges frem et samlet regnskap for organisasjonen til behandling i årsmøtet.
Finansiering og innkalling for de ulike områdene er redegjort for i Regler for fastsettelse av kontingent, systemtilganger og prosjektdeltakelse i Finans Norge Forsikringsdrift i Regler for fastsettelse av kontingent, systemtilganger og prosjektdeltakelse i Finans Norge Forsikringsdrift.
§ 8 Revisor
Årsmøtet velger en statsautorisert revisor som skal føre kontroll med bokføringen og foreningens økonomiske disposisjoner.
§ 9 Vedtektsendringer. Oppløsning
Forslag fra styret om endringer i disse vedtektene skal vedtas av årsmøtet.
Ved avstemninger på årsmøtet i saker om vedtektsendringer gjelder reglene i § 6 foran, dogslik at det for gyldig beslutning kreves tilslutning fra minst 2/3 både av dem som stemmer og av den samlede avgitte stemmevekt.
Hvis den foreslåtte vedtektsendringen gjelder organisasjonens formål eller beslutning om oppløsning av organisasjonen, kreves tilslutning fra minst 3/4 av dem som stemmer og av den samlede avgitte stemmevekt.
Ved oppløsning av organisasjonen skal gjenværende midler etter styrets nærmere beslutning tilfalle formål som nevnt i § 2. Ved oppløsning i forbindelse med omorganisering/omdanning kan styret beslutte at midlene skal tilfalle den juridiske enheten som helt eller delvis viderefører virksomheten, forutsatt at denne enheten i sine vedtekter har tilsvarende bestemmelse som denne.