Nytt og bedre bilglassystem

Publisert

Glasskade på frontrute. Foto.

Foto: Good Co Vision/Adobe Stock.

Et nyskapende og effektivt system for håndtering av bilglasskader er lansert av Bilskadekontoret hos Finans Norge Forsikringsdrift.

Både bilbransjen og forsikringsselskapene har etterspurt nye og bedre løsninger på glassfeltet for å få bedre kontroll på kostnadene og effektivisere prosessen. 

Rutene skal nå kunne takseres raskere, det blir mindre administrasjon, bedre kostnadskontroll og nye muligheter for digital innovasjon både for bilbransjen og forsikringsselskapene.  

Store og økende kostnader knyttet til bilglass  

Bilglass og bytte av disse medfører store kostnader. Erstatningene etter glasskader når stadig nye høyder. Erstatningene har nå passert 2 milliarder kroner i året. Til sammenligning er dette mer enn samlet erstatningsutbetaling for materielle skader på alle tunge kjøretøy. 

Den nye glassløsningen er både utviklet av og skal driftes av Bilskadekontoret.  

– Vi skal sikre at det blir brukt helt korrekt rute på de ulike kjøretøyene. I tillegg viser systemet kundens forsikringsselskap på skadetidspunktet, sier leder av Bilskadekontoret, Ian Derrick. 

Det som nå lanseres rommer de de viktigste endringene. Men det nye systemet blir fortløpende oppdatert med nye funksjoner. Den nye glassløsningen er både utviklet av og skal driftes av Bilskadekontoret.  

– Vi skal sikre at det blir brukt helt korrekt rute på de ulike kjøretøyene. Naturligvis tar vi hensyn til både kollisjonssikkerhet og kostnader, sier Derrick. 

Et viktig samarbeidsprosjekt 

Det nye systemet er utarbeidet i tett samarbeid både med forsikringsbransjen og bilbransjen. Testing og innspill underveis har vært en viktig del, særlig i ukene opp mot lansering.  

– Det har vært satt av mye tid og ressurser, også utenfor Bilskadekontoret, og dette understreker både engasjement og behov for denne nye løsningen. Dette er en storsatsing hos oss, sier Derrick.  

Kurs og opplæring  

Det er utviklet et digitalt kurs som skal bistå de mange tusen brukerne i å bruke systemet. Det er sendt ut informasjon til brukerne om opplæringen.  

– Systemet er logisk bygget opp slik at brukeropplevelsen skal bli så optimal som mulig, sier Derrick hos Bilskadekontoret i Finans Norge Forsikringsdrift.