Nyskapende systemer fra Bilskadekontoret

Publisert

Bil på verksted. Foto.

Foto: Thomas Brun/ NTB Kommunikasjon.

Det er mange nysatsinger fra Bilskadekontoret nå på nyåret. En ny glassløsning, pågående arbeid med et nytt DBS-system for takster og kostnadskontroll, samt mer bærekraftige løsninger skal bidra til innsparing og effektivisering.

– I slutten av mars lanserer vi en ny løsning for håndtering av glasskader, sier leder av Bilskadekontoret, Ian Derrick.

Bilglass og bytte av disse medfører store kostnader. Og erstatningene etter glasskader når stadig nye høyder. Erstatningene har nå passert 2 milliarder kroner i året. Til sammenligning er dette mer enn samlet erstatningsutbetaling for materielle skader på alle tunge kjøretøy.

Både bilbransjen og forsikringsselskapene har etterspurt nye og gode løsninger på glassfeltet for å få ned kostnadene og effektivisere prosessen.

– Den nye glassløsningen er både utviklet av og skal driftes av Bilskadekontoret. Vi skal sikre at det blir brukt helt korrekt rute på de ulike kjøretøyene. Naturligvis tar vi hensyn til både sikkerhet og kostnader, sier Derrick.

Det nye systemet kan også utvikles til å håndtere andre skadetyper etter hvert. Bilskadekontoet vil tilrettelegge data for innovasjon og videreutvikling i forsikringsselskapene.

– Dette er en storsatsing hos oss. Vi vet at det nye systemet for bilglass er etterlengtet, sier Derrick.

Takseringsverktøyet DBS skal moderniseres

I løpet av de neste årene blir det også mye oppmerksomhet rundt arbeidet med et helt nytt DBS- system. Dette systemet omfatter takseringsprosessen knyttet til alle typer kjøretøy.

– DBS skal bli enklere, mer intuitivt og gi en bedre brukeropplevelse. Arbeidet med dette er i gang, sier Derrick.

Mer bærekraftige løsninger 

Bilskadekontoret kommer til å ha en aktiv rolle for å bidra til mer gjenbruk av bildeler. Det er også bærekraftig å legge til rette for mer reparasjoner fremfor å kjøpe nytt.

– På dette området har vi mer å gå på. Fra vår side vil vi lete etter systemer som tilrettelegger for bærekraftige valg under takstprosessen.

Så blir det opp til den norske bil- og forsikringsbransje om vi kan klare å ta igjen svenskene, som foreløpig er bedre på brukt enn oss, sier Derrick.

Skadetakseringssystemet DBS – Dataassistert skadebesiktigelsessystem – benyttes årlig til nesten 600.000 takster, og benyttes av alle forsikringsselskapene og bilskadeverksteder i Norge. Det er i dag ca. 7000 brukere av DBS og driften utføres av Bilskadekontoret.

Bulker du bilen din og skal ha et oppgjør fra forsikringsselskapet, så går all økonomisk kommunikasjon mellom bilverkstedet og forsikringsselskapet via DBS. DBS hjelper forsikringsselskapene å kontrollere kostnaden av bilskader. Dette gjør det enklere for bilverkstedene å gjennomføre takseringsprosessen og sende tilbud til forsikringsselskapene.